Carolien MartensHanneke DessingSasja Bökkerink

       

 Van links naar rechts:  

  • Carolien Martens (Manager Public Affairs, Hartstichting)

  • Hanneke Dessing (Algemeen Directeur, Diabetes Fonds)

  • Sasja Bökkerink (Directeur Policy, Advocacy & Programs, UNICEF)

Consumenten worden voortdurend blootgesteld aan ziekmakende verleidingen, vindt UNICEF, en dat brengt het recht op gezondheid in gevaar. De organisatie publiceerde eind vorig jaar het rapport ‘The State of the World’s Children 2019’, met als belangrijkste conclusie: 1 op de 3 kinderen jonger dan vijf jaar is ondervoed of juist te zwaar. Het Diabetes Fonds overhandigde in december aan Tweede Kamerleden een petitie met een pleidooi voor een verbod op kortingsacties met suikerrijke dranken. Voor staatssecretaris Blokhuis het signaal om hiernaar een onderzoek te starten. Ook de Hartstichting bood de Kamer vorig jaar een petitie aan. Strekking: consumenten hebben geen eerlijke kans op gezondheid want alledaagse bewerkte voedingsmiddelen bevatten nog steeds te veel zout. Om de ambities van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling waar te maken moet nu alles op alles worden gezet, vindt de Hartstichting. UNICEF vindt het van belang om de in het Akkoord gemaakte afspraken aan te scherpen. Krachtige geluiden dus van voorheen ‘brave’ NGO’s, die steeds feller stelling nemen tegen ongezonde voeding.

 

Terug naar programma