Anne Corine Vlaardingerbroek

Anne-Corine Vlaardingerbroek, Formule Beleidsmanager MVO
Jumbo Supermarkten

Het duurzaamheidsbeleid van een ambitieuze foodretailer

Versnelling van het verduurzamingsproces is ook voor Jumbo Supermarkten een belangrijke prioriteit. Gezien het grote assortiment dat Jumbo voert, is dat geen sinecure maar volgens Anne-Corine Vlaardingerbroek, Formule Beleidsmanager MVO, wordt er flinke vooruitgang geboekt. Aan de hand van concrete voorbeelden, die vooral uit het versassortiment komen, neemt Anne-Corine ons mee in de duurzame keuzes van een van de meest ambitieuze foodretailers van ons land.

 

Hendrik Franken

Hendrik Franken, Director Marketing & Concepts
Vermaat Groep 

Vermaats visie op vitaliteit, gezondheid en circulariteit

Cateraar Vermaat Groep, eind 2015 overgenomen door de Zwitserse investeringsmaatschappij Partners Group en in 2016 eigenaar geworden van zakelijke cateraar OSP, timmert ook voor wat betreft duurzaamheid aan de weg. In juni opent Vermaat een volledig circulair paviljoen bij het hoofdkantoor van ABN AMRO op de Zuidas. Voor Director Marketing & Concepts Hendrik Franken en Inge Jeurink, Product- & Contractmanager Facility Services ABN AMRO, een mooie aanleiding om eens dieper in te gaan op de integrale aanpak die Vermaat en ABN AMRO voorstaan als het erom gaat het verduurzamingsproces in een hogere versnelling te brengen. Hendrik: ‘Het wordt een interactief verhaal waarin onze chef-kok Sander van Grieken en ik de deelnemers in vogelvlucht meenemen in onze visie op vitaliteit, gezondheid en circulariteit’.

 

Sander de Jong

Sander de Jong, Managing Director, Fairfood International
NGO vindt zichzelf opnieuw uit

Fairfood, dat in 2002 werd opgericht en toen met veel tamtam de markt bestormde, boette de laatste jaren aan betekenis in. Onder de energieke leiding van Sander de Jong heeft de NGO zichzelf opnieuw uitgevonden. Centraal in Sanders beleid staat een ‘leefbaar loon’ voor de producenten in arme landen. De activistische aanpak blijft: retailers en producenten krijgen het bij misstanden in de keten voor de kiezen. Het grote nieuws: Fairfood gaat zelf een reeks producten in de markt zetten, waarmee het ‘de concurrentie met grote bedrijven aangaat op ethiek en transparantie’. Via een campagne wordt ook de buitenwereld bij de ontwikkeling van deze ‘demonstratieve producten’ betrokken; de resultaten worden gedeeld met retailers en producenten in een Living Wage Lab.

Hans Blonk

Hans Blonk, Managing Director, Blonk Consultants
Is meten weten? Hans haalt het net op…

Blonk Consultants opereert al jaren in het hart van de ontwikkeling van vele duurzaamheidsmeetmethodieken en beschikt over een schat aan kennis en ervaring op dit vlak. Tijd om het net eens op te halen. Meten is weten, zo luidt het cliché. Maar klinkt dat niet heel wat stelliger dan het in wezen is? Want niet alleen in de marketing, ook in de door feiten geregeerde wereld van ‘meten en weten’ is er sprake van trends die ons zicht op de werkelijkheid kunnen vertroebelen. Hoe is het eigenlijk gesteld met het meten en weten van de duurzaamheid van voedingsmiddelen? Weten we om te beginnen wat verduurzaming inhoudt? En meten we meer of meten we minder? Weten we wat we moeten meten? Meten we wat we moeten weten? Weten we wat we moeten weten? Hans Blonk reflecteert op de trends van de afgelopen jaren.
 

Martine Olijslagers

Martine Olijslagers, Business Executive Officer Confectionery
Nestlé Nederland

Communiceren in een wereld vol wantrouwen

In 2009 introduceerde Nestlé het Nestlé Cocoa Plan. Een programma dat niet alleen streeft naar het verbeteren van het leven van de boeren en het verhogen van de kwaliteit van de cacao, maar ook investeringen doet in scholenbouw en sanitaire voorzieningen. En dat, veelbesproken, een systeem tegen kinderarbeid kent. Het Nestlé Cocoa Plan bereikt dit jaar een belangrijke mijlpaal. Martine Olijslagers, Business Executive Officer Confectionery, vertelt hoe je als ’s werelds grootste voedselproducent zo’n grote doorbraak naar buiten brengt. Kernbegrip is ‘permissability’, het bewust omgaan met alles in de bedrijfsketen, en dat geldt ook voor de manier waarop er gecommuniceerd wordt. Wat wordt er van Nestlé gevraagd in een wereld waarin wantrouwen de boventoon voert? Martine deelt insights met ons naar aanleiding van recent consumentenonderzoek. 

 

Tjeerd de Groot

Tjeerd de Groot, Tweede Kamerlid D66
'Politiek kan niet aan de kant blijven staan'

Tjeerd de Groot (48) is al zijn hele loopbaan actief op het gebied van agrarische zaken en voeding. Hij was onder meer politiek assistent van minister Laurens-Jan Brinkhorst van Landbouw en werkte als landbouwraad op de ambassade in Berlijn. Van 2010 tot de verkiezingen van 15 maart 2017 was Tjeerd directeur van de NZO (Nederlandse Zuivelorganisatie), de branchevereniging van de zuivelsector. De nummer 19 op de lijst van D66 kwam op een ticket van duurzaam voedselbeleid de Kamer in. Uniek, want verder speelde dit onderwerp niet zo’n bijster grote rol in de verkiezingscampagnes. Wat zijn zijn plannen? Tjeerd: ‘De politiek kan niet aan de kant blijven staan. De marktwerking in de agrarische sector en op het gebied van consumentenvoeding schiet tekort’. We zijn benieuwd hoe hij dat concreet gaat maken...
 

August de Vocht

August de Vocht, Founder, NoFoodWasted
Voedselverspilling: een onhoudbare situatie

Afgelopen februari werd het bedrijf NoFoodWasted uitgeroepen tot NRC Live Impact Startup van het jaar. Een mooie opsteker voor oprichter August de Vocht, die met zijn app ‘Afgeprijsd’ een bijdrage wil leveren aan de strijd tegen voedselverspilling. De app laat consumenten zien welke producten in hun lokale supermarkten afgeprijsd zijn omdat zij tegen de THT-datum aan zitten. Veel medewerking van de supermarkthoofdkantoren krijgt August gek genoeg nog niet. Hij is afhankelijk van de medewerking van individuele zelfstandig ondernemers, waar hij gelukkig wel gehoor vindt. Een sessie over tegenslagen en het opboksen tegen negatieve routines, waaruit door ‘eenvoud, dicht bij jezelf blijven, geloof in het concept en doorzettingsvermogen’ uiteindelijk toch acceleratie voortkwam.  


Judith ZengersJudith Zengers, Programmamanager Agri meets Design, 
ZLTO
Agri meets Design: de creatieve kracht van design

‘Waar komt mijn eten vandaan? Is het wel veilig? Is biologisch beter? Moet ik minder vlees eten?’ Vragen van consumenten waar bedrijven op in proberen te spelen. Makkelijk is dat niet en dat vraagt om creativiteit. Agri meets Design is een platform waar boeren en ontwerpers samen naar oplossingen zoeken voor knelpunten in ons voedselsysteem. Dit vanuit de idee dat de creatieve sector van grote betekenis kan zijn in de zoektocht naar verduurzaming. De resultaten lopen uiteen van nieuwe bestemmingen voor reststromen en van ontwerpen om mensen bewust te maken van de waarde van voedsel tot het ontwikkelen van nieuwe stalsystemen of korte ketens. In oktober neemt Agri meets Design deel aan het prestigieuze World Design Event 2017 in Eindhoven. Judith Zengers geeft ons alvast een voorproefje van de presentatie die daar zal worden gehouden.

 

Henk Voorrmolen

Henk Voormolen, Aanvoerder Zorg, Albron
Vallen en opstaan: verduurzaming in de mainstream foodservice

Hoe bewegen we zo snel mogelijk in de richting van een lekkerder, gezonder, duurzamer aanbod van eten & drinken tegen een eerlijke prijs? Niet alleen voor de gezondheids- en milieubewuste niche van geïnteresseerde foodies in de grachtengordel, maar voor Jan(nie) en alleman in heel Nederland? Een verhaal uit de praktijk van Henk Voormolen, Aanvoerder Zorg (en daarvoor directeur duurzamer ondernemen) van Albron. Met ingrediënten als ketenregie, ketenverkorting en ketenverbreding, obesitas, ondervoeding, gepersonaliseerd eten en troosteten, verspilling, preventie, beleving, smaaksturing, streekhelden, vallen en opstaan. Niet opgediend als zware kost, maar als appetizer en proeverij voor eigen versnelling. Hopelijk inclusief een goed tafelgesprek en menusuggesties uit de zaal!